Blog

Det er en kærlig og selvkærlig handling, at spise sundt og tage sine kosttilskud.

Jeg var forleden til et møde på mit lokale psykiatriske center, hvor jeg er tilknyttet i forhold til mit stress forløb. Jeg skal til februar starte i et gruppeforløb – lidt sent, men bedre sent end aldrig. Jeg synes jo ærlig talt at hjælpen burde have kommet da jeg oprindeligt gik ned med stress. Dette var i Juni, og dette link er mit første indlæg efter jeg gik ned med stress. Jeg er dog glad for, at jeg nu kan starte i forløb med nogen ligesindede hvor jeg forhåbentligt kan få hjælp til at stabilisere mig selv, så jeg er klar og 100% stressfri, når jeg skal starte på studiet igen til August.

Jeg er rigtig heldig at kunne starte på forløbet, da jeg faktisk er en af de sidste der har fået tilbuddet, da hovedstaden har lukket ned for de gratis forløb for folk, der lider af belastningsreaktioner. Læs min reaktion på dette her.

Til dette møde sagde psykologen: “Det virker jo som om, du allerede er nået rigtig langt. Hvad har jo gjort for at få det så meget bedre?” og til det måtte jeg svare: “Jeg spiser sundt og tager mine kosttilskud”.

Hvordan kosten og kosttilskud har hjulpet mig

Jeg har her på bloggen skrevet lidt om, hvilken kost jeg spiser, for at minimere stress. Denne kost er en hormonbalancerende kost. Ligeledes har jeg også skrevet om de enormt mange kosttilskud jeg spiser.

For mig var de første 4 måneder af min sygemelding rigtig hårde. Det var ikke altid helt tydeligt på bloggen, da jeg selvfølgelig ønskede at primært dele de ting som hjalp mig. Jeg delte også nogle af de svære tanker, fordi jeg syntes at bloggen skulle være en ærlig repræsentation af, hvad man går igennem når man går ned med stress.

Men det var først i 4. måned hvor jeg begyndte på hormonforløbet, at jeg begyndte at rituelt spise ordenligt og tage mine kosttilskud.

Hvad kom først – hønen eller ægget?

Jeg ved at kosten og kosttilskudende har hjulpet mig. Rimelig hurtigt faktisk, ville jeg sige. Det gjorde de måske, fordi jeg var ‘moden’ til det, på det tidspunkt jeg startede. Jeg var klar til at få det bedre. Jeg havde givet det tid. Men jeg var også desperat. Og jeg tænkte da til tider, at det hele aldrig ville blive bedre.

Det kan godt være at en del af den bedring jeg har mærket, har været ‘tiden’ der havde læget noget af såret. Men jeg har det bedre i min krop, jeg har tabt de overflødige kg jeg tog på under min rejse til USA. Jeg ved at den kost jeg spiser, og de kosttilskud jeg tager, er gode for min krop. Min angst er så godt som væk. Jeg føler, for det meste, mig ret meget som mig selv igen.

Kost og kosttilskud – en kærlig handling

Kosten og kosttilskudene har helt sikkert gjort sit. Ingen tvivl om det. Men hvad jeg tror er lige så vigtigt som det, de har gjort, er hvad det betyder for ens sind, når man gør det. Det er en kærlig tanke, som ligger bag.

Når jeg hver dag spiser sundt og tager mine kosttilskud siger jeg til mig selv: “Jeg er vigtig”.
At gøre disse ting hver dag, er en kærlig og selvkærlig handling. Ja, det er faktisk lidt af en kærlighedserklæring til sig selv – at man tager sig selv, sit helbred og sit velbefindende alvorligt. Og den kærlige handling tror jeg, er noget af det vigtigste man kan gøre for sig selv, når man har stress. At man viser sig selv hver dag, at man er vigtig.

Hver dag vælger jeg at sige til min krop “Jeg gør det aller bedste jeg kan, for at du har det godt. Fordi du fortjener det bedste.”

Skal det være så firkantet?

Jeg kan godt vælge en dag at jeg ikke vil spise sundt. For eksempel gjorde jeg dette til 1. januar – og til dels også juleaften og nytårsaften, men der var det alligevel med måde. Men jeg havde sagt til mig selv, 1. Januar har jeg sgu lyst til en burger, på hvid bolle. Og bagefter skulle jeg have chips! Bum!! Men jeg havde sagt til mig selv, at det skulle jeg sgu have lov til.

Så jeg spiste min burger og havde ingen dårlig samvittighed – fordi det var et bevidst valg jeg havde taget. Og jeg vidste, at jeg ville vende tilbage til min sunde livsstil dagen efter. Hvilket jeg gjorde.

Hvad jeg til gengæld lærte af det var, at når man spiser usundt, burger og chips – så får du RIGTIG MEGET SUKKER. Og så kommer alle de cravings, man helt havde glemt at man havde før den sunde livsstil, tilbage. Pludselig kom trangen til et stykke chokolade eller et eller andet sødt om aftenen, snigende igen.

Den havde jeg helt glemt. Men heldigvis gik det over efter et par dage 😉

Husk at give din krop kærlighed

Det er vigtigt, at når man spiser sundt, så skal man gøre det af kærlighed. Ikke på baggrund af ‘Jeg skal tabe mig, jeg er ikke god nok som jeg er’. Nej. Det skal gøres på baggrund af, at man ønsker at have det godt. Slap af, du skal nok tabe dig, hvis du spiser sundt og har brug for at tabe dig. Men det sker alt sammen i din krops tempo. Giv dig selv plads. Spis ting, som din krop har godt af. Pas på dig selv. Så vil din krop og dit sind også give tilbage på den bedst tænkelige måde <3

Vil du følge med i min Rejse til Sundhed

Du kan følge mig på facebook hvor du kan abonnere på alle mine nye indlæg. Jeg vil være super glad for at have dig med i sundhedsrejse-familien 🙂

Har du nogle spørgsmål eller kommentarer, så smid dem endelig i slutningen af indlægget. Du kan også følge min facebook, eller mig en besked på instagram. Du er også velkommen til at sende mig en mail på stto@itu.dk.

Leave a Comment:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.