Blog

hjælpe folk med stress

For et par dage siden, skrev en person som havde læst min blog og spurgte, hvordan han kunne hjælpe folk med stress. Han havde selv oplevet at flere i hans netværk var gået ned med stress. Det er et faktum, at flere og flere går ned med stress. I skrevne øjeblik er  35.000 sygemeldt med stress, og mellem 250.000 – 300.000 danskere oplever en voldsom grad af stress.

Denne person ønskede at kunne rådgive folk der var gået ned med stress, således at de kunne blive raske. Sådan som en side-ting ved siden af sit arbejde. Jeg sagde at det var skønt at han ville engagere sig i at hjælpe folk med stress. Jeg anbefalede ham at han kunne uddanne sig som evt. stress coach eller Health Mentor som jeg, for at få de nødvendige værktøjer til at kunne hjælpe.

Men han ville, som han selv formulerede, gerne lave det udenom sit arbejde (som i øvrigt ikke er sundheds eller mental hebreds-orienteret), som sådan en ‘side ting’ ved siden af sit arbejde – og altså derfor rådgive folk med stress, uden uddannelse i området.

Og til det kunne jeg kun side, LAD VÆRE. Mange stressede får masser af ‘gode råd’ fra deres omgangskreds. Men det man skal vide er, at stress er en MEGET kompleks sygdom, og man kan ikke bare winge rådgivning, hvis man hverken har faglig viden på området, eller selv har oplevet hvad, stress gør ved vores krop. Det kan simpelthen gøre MEGET mere skade en gavn. Det er derfor at der findes uddannelser på området.

Men det skal selvfølgelig IKKE betyde, at man ikke kan hjælpe folk med stress, hvis man ikke har uddannelse eller selv har oplevet at gå ned med stress. Derfor har jeg lavet en liste med ting du  KAN gøre, hvis du kender én som er gået ned med stress. Og der er i øvrigt masser!

Generelt at vide om at hjælpe folk med stress

Det kan være utroligt invaliderende at gå ned med stress. Nogle tænker måske meget over, at de ikke er gode nok, fordi netop DE gik ned med stress. Herudover kan de også tænke over, hvad andre mon tænker om dem. De kan være meget emotionelle, indelukkede, svære at få kontakt med. Hvad der er vigtigst, er at de bliver rummet, forstået, hjulpet og støttet.

Det kan være svært for udeforstående at forstå omfanget af, hvad det betyder at være gået ned med stress, og nogle kan også være lidt skeptiske overfor hvad man oplever som stressramt.

Faktum er, at når man for alvor er gået ned med stress, så vil der være en lang periode, hvor den ramte ikke kan særlig meget. For nogle betyder det at de ikke kan komme ud af sengen fordi de så dårligt. For andre betyder det at de bliver ramt af angst, uro, fysisk ubehag, hjertebanken, intet overskud – listen af lang. For en tredje er man ramt af en fysisk træthed og kan sove i ugevis. Faktum er, at det er forfærdeligt at være sygemeldt, og der er INGEN som gør det ‘for at få en pause’ eller ‘fordi de ikke kan tage sig sammen’.

En sygemelding kan vare alt fra 3-12 måneder – for nogen længere. Så al skeptisme skal pakkes væk, hvis du er pårørende til en stressramt. Det er slemt nok i forvejen – også uden din fordømmelse.

Du er bekendt eller kollega

En som du måske kender igennem arbejdet eller igennem dit netværk er gået ned med stress. Det kan være utrolig svært at vide hvad man skal sige eller gøre, om noget. Men mange VIL egentlig gerne hjælpe folk med stress. Det bedste du kan gøre i denne situation kan som kollega være, at skærme den ramte fra det, som sker på arbejdet. Så derfor, ikke nogle opdateringer på opgaver, og heller ikke hvis det bliver opfordret fra den ramte.

Personen har brug for fuldstændig ro fra det, som har stresset dem. Derfor er det kærligste du kan gøre i denne situation at sige, at det skal de slet ikke bekymre sig om – men at du selvfølgelig tænker på dem, og at det hele nok skal gå.

Det er super fint at række ud til en sygemeldt, og bare fortælle at du har hørt hvad der er sket, og at du tænker på dem. Mere er ikke nødvendigt, men den lille kontakt viser den stressramte at folk ikke tænker dårligt om dem, også selvom at de er ramt med stress.

Du er ven eller rimelig tæt med en person, som er gået ned med stress

Det kan være svært at være tæt på en som er gået ned med stress. Fordi de intet overskud har, kan de i den periode de er syge, måske ‘tage’ mere end der bliver givet. Heldigvis, må du huske på, er det fordi de er syge, og selvfølgelig bliver de raske igen.

Selvom det kan være svært, og man ikke helt ved hvad man skal sige, så er det rart for en stressramt at vide, at man er der for dem. Også selvom man ikke ved, hvad de har brug for. Derfor kan det være rigtigt givende at fortælle den stressramte, at man er der for dem, at man holder af dem uanset hvad, og at det hele nok skal gå.

Hvis man har tid og mod på det, kan man også tilbyde at hjælpe til med ting i hjemmet. Dette kunne f.eks rengøring, indkøb, madlavning eller andet. Disse opgaver kan nemlig være helt uoverskuelige, i den første tid efter en sygemelding. Denne slags hjælp kan være alt værd i sådan en periode.

Vigtigst af alt, så lad være med at være bange for at række ud. Også selvom det er svært at vide, hvad man skal sige. Den ramte har brug for at vide at de stadig har deres venner, også selvom de har det dårligt.

Din partner eller et nært familiemedlem er gået ned med stress

Af alle ovenstående så er det givetvis dig, det kommer til at ramme hårdest, at personen er gået ned med stress. Det er en opgave om at have tungen lige i munden i denne tid. En stressramt kan være forfærdelig, rent ud sagt, at være sammen med. De er emotionelle, tvivler på sig selv, tvivler måske på forholdet, tvivler på din kærlighed – tvivler på at de nogensinde bliver rask igen. Oh yes, I’ve been there. Det som din partner eller dit nære familiemedlem har brug for er, at du tror på dem. Tro på dem når de tvivler, og bekræft dem i at du er der for dem, at du elsker dem ubetinget, og at det hele NOK skal gå.

Af praktiske ting du kan gøre så er det, at tage over med gøremålene derhjemme. I starten kan alt man ‘skal’ – om det er lave mad til sig selv, vaske op, rydde op, what ever, være en kæmpe belastning. Derfor skal den ramte have ro, og lov til at ikke lave en skid – rent ud sagt. Jo mere du kan aflaste, desto hurtigere kan den ramte komme sig. Så simpelt er det.

Sørg for at den stressramte får en masse – SUND – mad. Jeg anbefaler protokollen Anti Stress Diæt, som jeg har skrevet om her.

Og udover det – educate yourself. Der er masser af viden om stress og hvad man kan gøre – jo mere du ved, desto bedre er du klædt på til at kunne hjælpe din nære med at komme godt videre.

Stress er forfærdeligt at have, men husk at det er midlertidigt. Med den rette støtte, den rette tilgang og en masse kærlighed, kan man komme sig igennem den værste omgang stress.

Det var alt for mig for denne gang

Jeg håber at du kunne bruge mine råd til noget – og føl dig endelig velkommen til at kontakte mig eller kommentere, hvis du har spørgsmål. På min instagram finder du gode råd til sunde retter og glimt fra mit liv. Følger du min facebook får du som den første besked når jeg skriver nye indlæg. Det vil også være her du kan finde rabatter, når jeg opstarter for mine 1:1 sektioner. Her på bloggen vil der være forskellige tips til et bedre og sundere liv!

Har du nogle spørgsmål eller kommentarer, så smid dem enten på min facebook, send mig en besked på instagram, læg en kommentar på indlægget her. Du kan også sende mig en mail på sarah@rejsentilsundhed.dk.

Skal jeg vise dig vejen?

Jeg vil gerne hjælpe dig tilbage i balance – og lige nu kan du komme med på mit 12 ugers mentorforløb, BalanceBabes, hvor du lærer at balancere dine hormoner naturligt – og komme tilbage til din sunde krop! Netop nu kan du spare 70% af prisen, og komme med for kun 987,-

Lyder det som noget for dig? Så læs mere om BalanceBabes her – eller tilmeld dig her!

Comments

  • Elizabeth
    27. marts 2018

    Det er et superfint indlæg du har skrevet her.

    Alle kender nogen, som er gået ned med stress, og jeg synes det er så vigtigt at vide at man faktisk gerne MÅ og faktisk sagtens KAN hjælpe dem, som er nede – bare det bliver gjort nænsomt som de måder du beskriver her. Jeg tænker også, at familiemedlemmer og partnere som er stress-ramte kan have rigtig meget glæde af, at man hjælper med at tage nogle beslutninger for dem… Nogle gange er den mindste beslutning bare noget af det mest uoverkommelige. Det kan være så simpelt som at beslutte hvad de skal have til frokost og aftensmad, hvad de skal have på af tøj den dag, så de ikke skal bruge deres mentale kræfter på det… måske også de lidt større beslutninger, hvis man altså har bemyndigelse til det – for jeg synes ofte at det er dem, der kan få nogen helt ned med flaget.

    reply
    • Sarah Tenna
      27. marts 2018

      Hej Elizabeth,

      Ja du har nemlig helt ret – beslutninger kan tage enorm meget energi. Faktisk er der også den form for belastning man kaldet ‘decision fatigue’ altså, at man simpelthen bliver udmattet af alle de beslutninger man skal tage. For et ‘normalt menneske’ kan dette omgåes ved at planlægge sin tid så man ikke har så mange beslutninger at tage løbende..

      Jeg tror bestemt det hjælper at tage den del ud, hvilket også er derfor jeg foreslår at de nærmeste hjælper med f.eks madlavningen og sørger for at den stressramte får spist. Så skal der i hvert fald ikke tages stilling til DET!

      reply

Leave a Comment:

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.