Træning under stressforløb – hvad er det rigtige for dig?

motion, stress, træning

Træning og stress bliver nævnt i sammenhæng med flæng. Motion har længe været den hellige gral for det sunde liv, og vi for fortalt fra nær og fjern, at stort set alt kan helbredes med motion. Så hvis du er syg med stress, er det nærliggende for venner, familie, venner, endda også læger – at fortælle én at man skal dyrke motion.

Hvorfor skal man dyrke motion?

Mange har skrevet om fordelene ved at dyrke motion. Når man dyrker motion, giver man kroppen et kick af energi. Man får bedre blodcirkulation. Gode muskler hjælper kroppen med at producere og regulere hormoner. Blodtrykket falder. Iltoptagelsen stiger. Man bliver i bedre humør!

Listen er endeløs over de mange positive effekter der er ved, at dyrke motion.

Med den rette mængde motion, kan man få utallige helbredsmæssige fordele – både fysisk og psykisk.
Men hvad der er vigtigt er, at man lytter til sin krop. At man langsomt udvider sit træningsregimen – som man kommer i bedre form. På denne måde kan man styrke sig selv, sin krop, og sørge for at forebygge stress.

Men hvad er for meget træning?

Noget der sjældent bliver taget med i vores trænings overvejelser er, hvilken belastning overtræning kan være for systemet. Og hvad overtræning overhovedet er.

For et halvt års tid siden, troede jeg ikke at der var noget der hed overtræning. Jeg trænede tre gange i fitness centret om ugen  – 45 minutters HIIT (høj intensitets træning – sådan noget der er godt, hvis man vil tabe sig) og så løb jeg 4-5 km to eller tre gange om ugen, også. Umiddelbart lyder  det jo ikke så voldsomt, men det var det for mig. Igennem mit liv har jeg ikke trænet særligt meget. Men i løbet af en måneds tid gik jeg fra at overhovedet ikke at træne, til denne træningsregimen. Og det var for meget, det kan jeg jo godt se nu, da jeg er gået ned med stress.

Men da jeg var fuldt opsat på at jeg skulle i form, og hurtigt, så var dette et nødvendigt onde. Jeg kunne hurtigt se, at jeg kunne klare at løbe længere end jeg nogensinde havde før, og jeg følte mig høj. Men min krop sendte mig også signaler for, at jeg burde slappe af med træningen. Efter en løbetur havde jeg det helt elendigt, det prikkede for øjnene og jeg havde det som om jeg skulle kaste op.

Set tilbage, var dette et tegn på overtræning.

Træning og stress

Da jeg endelig gik ned med stress, skruede jeg for alvor ned for træningen. I starten fortsatte jeg dog med at løbe, men måtte hurtigt erkende, at det var en dårlig idé. Ikke fordi det var fysisk hårdt, men fordi jeg simpelthen følte mig deprimeret når jeg havde været ude at løbe. Min krop ville simpelthen ikke løbe. Jeg fortalte dette til min biopat. Hun fortalte mig, at det ikke kunne passe at det var på grund af min løbetur, at jeg blev ked af det, og at det var vigtigt at jeg bevægede mig. Jeg tænkte, fedt at vide – det betød jo, at jeg måtte fortsætte med at løbe. Som jeg var blevet enormt glad for. Ugen efter begik jeg mig ud på en kort tur – 2 km med skiftende løb og gang, for at være på den sikre side. Med det samme jeg kom hjem blev jeg igen ramt af muren af depressive følelser og ængstelighed.

Det var første gang i forløbet jeg kunne mærke, at jeg ikke skulle lytte til hvad alle andre fortæller mig – men at lytte til min krop.

Første gang jeg gik ned med stress løb jeg også, men det var noget jeg begyndte på, da jeg allerede var gået ned med stress. Jeg kunne mærke at det hjalp mig, jeg kom af med nogle af mine stress hormoner når jeg løb. Jeg kunne kun koncentrere mig om at løbe, og ikke alle problemerne – og det var skønt.

Denne gang føles det anderledes.

Kilder på emnet

Berlingske har skrevet en artikel, hvor de skriver om stress og motion. Heri forklarer de, at for at motion skal give os de ønskede fysiologiske effekter, så skal denne først stresse systemet. I denne process stiger adrenalin og cortisol. Hvis man allerede har enormt meget cortisol i kroppen, kan denne proces være med til at overbelaste den stressede yderligere. Hvis man overtræner i denne periode kan dette skabe store skader for den stressramte.

Hård motion under stresssygemelding giver forringet søvn, forhøjet blodtryk, dårlig koncentration, mindsket produktion af testosteron og østrogen, forringet fertilitet, øget puls, ukontrolleret sult, svagere knogler og endda yderligere stress.

Således bliver skrevet i Berlingske’s artikel. Men også andre kilder så som Stine Lundgaard, som er stresscoach, understreger nogle af de negative effekter af træning, når man først er stressramt.

Hvad er så det rigtige for dig?

Der er kilder som både taler for og imod, om man bør dyrke motion når man er stressramt. Uanset hvad kan man ikke komme udenom at vi allesammen er forskellige mennesker, er på forskellige steder i vores proces, og har brug for forskellige ting. Derfor er det vigtigste at du gør, hvad du føler er bedst. Jeg nævnte ovenfor, hvordan jeg havde gavn af løb under mit første stressforløb, men at jeg denne gang kan mærke at det er dårligt for mig.

En god måde at finde ud af, om motion er god for dig er ved, at du simpelthen ‘mærker dig selv’ efter at du har dyrket motion.

Med det samme efter du har dyrket motion, i timerne efter og dagen efter.

Har du mere energi end hvad du havde inden du trænede? Er du gladere? Mere afslappet? I så fald, er motion garanteret godt for dig. Hvis du kan mærke, at du får det værre, kan det være at du skal prøve med en mere afslappet form for motion, f.eks. rolig gang omkring en sø.

Den eneste der ER, og skal være i din krop, er DIG. Der er ikke andre der skal fortælle dig, hvad du bør eller ikke bør gøre. Din krop giver dig alle svarene, men det er også kun din opgave at mærke efter, hvad din krop fortæller dig.

Hvad er din oplevelse?

Til slut vil jeg gerne høre jer derude – hvad har jeres oplevelser været med at dyrke motion med stress? Er der nogen der har oplevet at ikke kunne dyrke motion i starten af stressforløbet men senere hen fundet at det har hjulpet? Har nogen er jer kunnet fortsætte med at dyrke motion uden problemer?
Uanset hvad vil jeg meget gerne høre jeres oplevelser 🙂

Jeg glæder mig til at høre fra jer!

Leave A Reply

* All fields are required