Stress vægt: Kære spejl på væggen der, hvem er tykkest i landet her?

Dagens indlæg skal handle om et meget sart emne for mig: nemlig min vægt. Det er også en af grundene til, at dette indlæg allerede nu er svært at skrive – fordi det betyder at jeg skal se et af mine aller største svagheder direkte i øjnene. Og man kan fristes til at spørge sig selv, hvis det er sådan, hvorfor har du så overhovedet lyst til at dele det med hele Danmark?… Jeg tror at jeg håber på, at i derude har nogle gode råd til hvordan jeg selv kan takle min egen bebrejdelse og fylde mig op med positive tanker, som jeg jo virkelig forsøger hårdt at implementere i mit liv.

Tabu # 1; vægt forøgelse under stress

Denne blog blev oprindelig startet fordi jeg ENDELIG havde fundet frem til min elskede ønskeform, efter at have kæmpet med vægten i to år. Helt præcist, siden sidste gang jeg gik ned med stress. Selvtilliden var i top, jeg elskede mit spejlbillede og jeg kunne endelig passe str. 38 / 28 i bukser igen, uden at skulle suge maven så meget ind at jeg ikke kunne trække vejret, og håbe på at lynlåsen holdt. Str. 40 er jo ikke voldsomt overvægtig, det ved jeg godt – men for en pige på 159 cm høj, er en vægt på 64 meget. Den kommer nemlig med en dertilhørende fedtprocent som hedder 37 % og det er rent faktisk overvægtigt.

Jeg var simpelthen så glad. Jeg havde fundet en livsstil, som jeg kunne holde! Jeg levede det fede liv på keto-kuren og det spillede bare. Pludseligt gik jeg under med stress – og selvfølgelig var der mange faktorer som spillede ind ud over min diæt… Men jeg er stadig bange for, at diæten havde meget med det at gøre.

Da jeg endelig gik under med stress ophørte jeg al motion og stoppede diæten. Mine forældre og min kæreste sagde at det helt sikkert var den som gjorde det, og den dag i dag aner jeg det ikke. Der gik lang tid fra, at jeg havde stoppet kuren til at jeg begyndte at få det bedre. Hvis det bare var kulhydrater jeg manglede, ville det da være gået hurtigere – ikke?

I den mellemliggende tid og især – føles det i hvert fald – den sidste uge mens jeg har rejst, har jeg taget det hele på i vægt igen. 7 kg på 4 uger – det er oftest en titel på en slankekur men i dette tilfælde, så er effekten direkte omvendt.

Negative tanker om mig selv

Jeg prøver at sige at det er okay. Jeg har været stresset, og det er helt normalt at tage på i vægt, når man er stresset. Det er også helt normalt at tage på, når man går fra at være ketogenisk til at spise en kulhydratbaseret kost, så er det også normalt at tage på. Men jeg har ikke lyst til at tage på. Men samtidig har jeg ikke lyst til at skulle være den, som beder tjeneren om at tjekke om der er sukker i bbq saucen, eller ikke spise kage når jeg har lyst til kage – når jeg er på ferie.

Jeg er tydeligvis ikke sådan en, som kan ’snyde’ bare i en måned og ikke forvente at tage 10 kg på i vægt, åbenbart. Men samtidig skræmmer det mig også. Jeg ved jo godt, hvad der skal til for at tabe sig – men fordi jeg gik ned med stress sidst, så er jeg også enormt bange for min kost’s rolle i min pludseligt nedsatte stress tolerance og pludseligt opblussende angst. Så nu ved jeg ikke engang hvad jeg skal gøre, for at tabe mig igen.

Når jeg løber, bliver mit stress værre. Og ved at bare spise helt ‘normal’ sund kost skete der INGENTING sidst jeg prøvede, at tabe mig.

Bu hu – må jeg godt skrive det? Denne gang har jeg ikke nogen positive statements eller ‘det skal nok gå’ fordi denne gang, føler jeg mig utrolig håbløs. Lige på dette område – som jeg er sikker på at mange andre kender.

Er der nogen af jer derude, som har nogle gode idéer eller råd?

Mere om vægt tab

Hvis nogen af jer er interesseret i at prøve at med keto kuren. kan jeg varm anbefale at lytte til Leanne Vogel og Dr. Eric Berg på youtube! De har super mange gode videoer på emnet 🙂

 

Leave A Reply

* All fields are required