Selvkærlighed – hvad betyder det for mig, og hvordan praktiserer man det i hverdagen.

selvkærlighed, smoothiebowl

Selvkærlighed. I get it. Det er det nye sort anno 2017. Det bliver skrevet vidt og bredt om, at vi skal huske at elske os selv. Vi pudser alle sammen glorien, tager et selfie (red. 200 selfies, og udvælger det pæneste) med et kæmpe smil og skriver ‘Jeg har smilerynker, og hvad så? Jeg elsker mig selv og alle mine striber! #selflove #selvkærlighed #duergodnoksomduer’

Det er smukt, at vi prøver at minde os selv om at være selvkærlige. Også selvom at det bliver gjort som en stor, fed ønskeløgn på sociale medier.

I sidste uge skrev jeg om det hormonforløb, jeg er på med Currame. Et af de helt store fokuspunkter var selvkærlighed, så derfor synes jeg at det er på tide, at reflektere lidt mere over udtrykket.

Faktum er…..

At for nogen af os, faktisk – hvis vi er helt ærlige, for de fleste af os, er det pisse svært at være selvkærlige. Vi hader på hver overflødig cm på vores krop. Vi synes ikke vi præsterer nok. Vi føler at vi kun er nok i form af vores præstationer. Vi tager os af alle andre end os selv. Prioriterer ikke vores selvværd nok. Prioriterer ej heller sund, nærende mad nok. Og hader os selv for at spise junkfood. Vi er jaloux på vores kæreste, og kaster onde blikke på enhver pige der blinker lidt for hurtigt i hans retning. Nej nej, ikke dem alle sammen på samme tid, jeg er med, men på et eller andet tidspunkt i vores liv, har vi været skyldige i én eller alle disse eksempler.

Og det, min ven, er ikke selvkærlighed. Det er selvhad.

Hvad er selvkærlighed?

Jeg tror at selvkærlighed er ligesom et frø i jorden. Den skal passes, plejes, elskes, have den helt rigtige blanding af vand og sol, for at gro. Simpelthen. Det er ikke let at få en smuk plante til at gro og være sund. Især ikke i en 2. værelses lejlighed uden lukket altan, i Danmark – på den forkerte side af lyngbyvejen.

Det samme fungerer for selvkærlighed. Selvkærlighed, ligesom sundhed og så meget andet fint i tilværelsen, kommer af dyrkelse. Prioritering. Selvkærlighed handler i bund og grund om, at acceptere sig selv som man er. At lade sine handlinger og tanker komme fra positivitet, kærlighed og accept af sig selv.

Tag nu for eksempel – vægt tab.

Vi ønsker at være en bestemt størrelse, en bestemt form – som ikke er blevet skabt af os, men af en forestilling om, hvad skønhed er. Denne forestilling er skabt af medier. Ikke af hvad der er godt, sundt og realistisk for DIG eller MIG. Men vi føler ofte, at hvis vi ikke ligner dette billede – er vi ikke gode nok. Man kan sagtens være selvkærlig og ønske et vægt tab. Men i dette tilfælde er det med et udgangspunkt, at man ønsker at være sund, frisk og være god mod vores krop. Så vi spiser sundt! Og motionerer som det passer vores krop, og som den får det godt af. Og så tror vi på, at vores krop ser ud præcist som den skal, når vi lever på en måde, som er sund for vores krop. Uden at måle, veje og vurdere.

Men hvor fanden starter man med at skabe selvkærlighed og selvtillid i en alder af – eksempelvist – 28? Hvis man nu blev mobbet hele sin barndom, opvoksede i en usikker base, havde elendige lærere  – og bla bla bla?

Det starter indefra

Som jeg talte lidt om tidligere, så skal selvkærlighed, ligesom et frø, passes og plejes. Have rigtig god næring. I bund og grund er et rigtig godt sted at starte, er ved at kigge indad. Hvad har vores krop brug for?

Noget meget basalt man kan gøre er, at begynde at kigge på sin kost. Ikke på en fuldstændig frigid måde. Men begynde at sørge for at man spiser nok. Nok af mængder og nok af næring. Hvis man ser på sit liv som en kop og hver dag fylder koppen op med den mad man har spist – kan man hurtigt se, hvis man kommer galt afsted. Hvis man fylder sin kop med pizza, pasta og sukker, så har man slet ikke givet sin krop nok god næring til at kunne køre på toppen. Hvis man derimod fylder den med sunde proteiner, masser af grønt som er fyldt med vitaminer, og sundt fedt – så kan kroppen langt bedre præstere. Men udover at kroppen har det bedre, har man det også bedre med sig selv, fordi man har været kærlig mod sin krop. Man har ‘været sin egen mor’ som Chloe ville sige.

Hvordan jeg prøver, at blive mere selvkærlig

Udover at prøve på at spise sund(ere)t, så er jeg begyndt at prioritere mig selv mere. Sige fra, når det bliver for meget for mig. Lytte til min krop og til dens signaler. Og så har jeg puttet post-it sedler rundt omkring i min lejlighed, med små påmindelser. På spejlet står der ‘Hver skridt er et skridt i den rigtige retning’. På mit badeværelse står der ‘Du er smuk’. På mit køleskab står der ‘Sund mad = sundt sind’ og ‘Du skal ikke bekymre dig’. På min tavle, står der ‘Du er HEL’.

Og det er netop det, selvkærlighed handler om. At synes man er helt ok, faktisk super ok, præcist som man er. Fordi det er man. Fordi du er hel. Du er lige præcist som du skal være. Så længe du gør det bedste du kan, for at være god mod dig selv, er det godt nok. Der er ikke nogen facit liste over hvordan man bliver mere selvkærlighed. Men først og fremmest starter det med at du siger, at det er okay, at du vælger dig selv først. Mangel på selvkærlighed kommer nemlig først og fremmest fra, at man tidligere har glemt, at vælge sig selv.

Hvis du vil høre mere fra mig, kan du følge mig på facebook hvor du kan abonnere på alle mine nye indlæg – jeg vil være super glad for at have dig med i sundhedsrejse-familien 🙂

Har du nogle spørgsmål eller kommentarer, så smid dem enten på min facebook, send mig en besked på instagram, læg en kommentar på indlægget her eller send mig en mail på stto@itu.dk.

Leave A Reply

* All fields are required