Helbredelse af binyretræthed og stress – hvordan, og de vigtigste tips til at få det bedre idag

Helbredelse af binyretræthed, binyretræthed, fred, forbedring

Vejen til helbredelse af binyretræthed kan være lang og hård – og umiddelbar og let for nogen. Det er meget individuelt fra person til person, hvor langsomt, hurtigt, let eller svært det går. Hvis du endnu ikke har læst mit indlæg om, hvad binyretræthed er, kan du læse dette her. Som jeg også skrev i det indlæg, er den tid det tager os at få det bedre, når vi får binyretræthed, handler både om den personlige genetik af personen, men også hvilke ting man gør, når man får det dårligt.

Det vigtigste er, at man husker at hver person er unik, og derfor er der ikke én enkelt løsning som på magisk vis helbreder én, når man først er havnet i suppedasen. Misforstå mig ikke, det er ikke umuligt at komme tilbage fra binyretræthed, men én ting er kanon vigtig i vejen til helbredelse..

Fjern belastningen

I første omgang er det vigtigste du kan gøre er, at minimere stressen i dit liv. Jeg vil på det højeste anbefalede dig at gå enormt radikalt til værks. Når først du er kommet ind i overbelastning, så kan den mindste belastning tilbageholde dig fra at helbrede din tilstand, og i værste tilfælde, gøre det endnu værre.

Et eksempel fra det virkelige liv

For at give dig et eksempel, kommer mit forløb fra da jeg begyndte at gå ned. På dette tidspunkt var jeg igang med eksamen på mit studie, trænede 6 gange om ugen (3 x HIIT og 3 x løb af 4 km om ugen) var gået på ketolyse diæt samt forsøgede at ordne årsregnskabet på mit firma. Ligeledes havde jeg lige fået en abort og var blevet fyret på mit arbejde. Her oplevede jeg et mærkeligt energi forløb i løbet af dagen, megen energi om morgenen og totalt dyk om aftenen omkring 18:00 tiden efter aftensmad, hvor jeg knapt kunne holde øjnene åbne, med pludselige ‘anfald’ af hjernetåge ved anstrengelse, stress eller motion (stadie 2 binyretræthed).

Jeg vidste godt, at jeg var stresset – ikke over diæt og motion men over arbejde, studie og økonomi og tænkte, jeg skal bare lige klare mig til eksaminerne er ovre. Inden min anden sidste eksamen oplever jeg at hjernetågen er vedvarende i flere dage, jeg begynder at opleve angst og får det rigtig dårligt. Jeg tager til lægen og bliver testet ift. mine vitaminbalancer, da jeg tror at min hjernetåge og angst handler om min diæt.  Dette var ikke tilfældet. På dette tidspunkt stopper jeg diæten.

Nedadgående spiral

I den næste tid skruer jeg ned for motionen (2x løb om ugen) og efter eksaminerne får jeg det bedre. Hjernetågen letter og jeg tænker bare “Puha, det var tæt på, nu skal jeg bare lige tage den lidt med ro”.  Jeg spiser igen relativt low carb. Jeg får imidlertid tilbudt et nyt studiejob, og efter den første dag på arbejde er hjernetågen og angsten tilbage, og værre end før. Denne gang forsvinder den ikke igen, angsten bliver nærmest kronisk og jeg kan nu stort set ikke forlade min lejlighed uden at få angstanfald (nu overgået til stadie 3 – hvor symptomerne fra stadie 2 er vedvarende).

Selvom jeg skruede enormt ned for mine belastninger på dette tidspunkt fortsatte jeg stadig den nedadgående spiral. Stressen udefra blev reduceret fra eksamen, job og økonomi til at blot være job, og den fysiske belastning i forhold til motion og diæt også blev reduceret enormt i forhold til udgangspunktet, skulle der ikke mere end en enkelt arbejdsdag til at sætte min helbredelse af kurs. Derfor, når du først har anerkendt at du har stress eller binyretræthed, er det af den største vigtighed at du skruer ned – ikke blot til hvad du tror er nok, men mere end det.

Jo mere du kan skrue ned, desto bedre. Måske tænker du ‘Jeg kan ikke tage pause fra mit studie’ eller ‘Jeg kan ikke tage ferie fra mit job’ og til det kan jeg kun svare jo, det kan du. Og det skal du. Hvis du ikke tager den her tilstand seriøst går det kun én vej – og det er ned.

Et skridt frem, to tilbage

Hvis du ikke giver dig selv den tid det tager at blive bedre – så kommer vejen frem til at hede ét skridt frem, to tilbage indtil du gør. Og jo længere tilbage du er, desto længere vej er der til helbredelse.

Jo mere radikalt du kan gå til værks desto bedre. Hvis du tillader dig selv at have det dårligt – og bruger den tid det tager at få det bedre – hvis du accepterer at her er du nu, siger ‘undskyld krop, det er jeg ked af. Men jeg skal nok gøre alt jeg kan, og give dig en masse kærlighed så du kan få det bedre’ så siger din krop tak, og du bliver helbredt. Hvis du straffer din krop, tvinger den til at kæmpe videre, tvinger den på arbejde og i skole, selvom den slet ikke kan mere, så straffer den også dig.

Dit liv kan ikke gå tilbage til, hvordan det var før

Jeg ved personligt, hvor svært og forfærdelig den sætning er at sluge. Uanset hvem du er, om du har binyretræthed eller ‘blot’ er ramt af stress (selvom denne tilstand også meget vel ligner stadie 1 samt 2 af binyretræthed) kan du ikke komme udenom. Dit liv er nød til at ændre sig, og drastisk. Dit liv kan ikke gå tilbage til at være præcist som før, for det var den livsstil, som resulterede i der, hvor du er nu. Når du således er først er blevet ramt, er det nødvendigt at kigge dit liv i sømmene. Spørge dig selv “Hvad har været i mit liv, som har resulteret i, at jeg er her nu?”.

Først og fremmest bliver du nød til at se en ting i øjnene.

Binyretræthed og kronisk stress er resultatet af en overbelastning som du, rent ud sagt, har skabt i dit liv.

Jeg kommer måske ud i ballade, for at sige dette, det er jeg godt klar over. Jeg er godt klar over, at der kan ske ting i livet, som kan kaste os ud af balance. Tab af en elsket, fysisk sygdom eller måske fyring kan skabe stress i langt de fleste, og det er måske dette som har kastet dig ud af kurs. Livet er fyldt med faktorer som vi ikke kan ændre, det eneste vi kan ændre er måden vi reagerer på disse faktorer. Stress er ikke en tilstand som automatisk kommer i vores liv, som vi ikke kan styre. Stress er måden, vi reagerer på de ting, som der sker i vores liv – eller ikke gør. Det er rent faktisk muligt, at arbejde med den måde vi reagerer på stress på.

Stress tankeøvelse

Hvis du ikke tror mig, så kan du lave denne lille øvelse. Tænk på en situation, som gør dig stresset. Hvis du ikke kan komme på noget, kan du måske forestille dig, at have en stor fremlægning, en eksamen eller at have nogle deadlines som kræver enormt meget arbejde. Spørg dig selv – er det muligt, at denne situation ikke ville skabe stress for en anden person? Er det muligt, at en anden person overhovedet ikke ville stresse over den forestilling, du sidder med? Ergo er det ikke situationen i sig selv som stresser, men vores individuelle reaktion på situationen, som skaber stress. Det er rigtigt fedt, fordi det betyder at vi kan arbejde med vores stress.

Dette skal ikke forståes som, at hvis du blot bearbejder den måde du håndterer stress på, så kan du helbrede din stress og binyretræthed på nul komma fem. Dette er blot en vigtig ingrediensen til at du, når du kommer ud på den anden side, ikke ender her igen.

Du må ikke skælde dig selv ud

For at få helbredelse og komme sig igennem stress og binyretræthed er det enormt vigtigt at være kærlig ved sig selv. Istedet for at bebrejde sig selv enormt meget for den situation man nu er i, må man se det som en mulighed for at lære. Hvis man er af den skole, og det er jeg, kan man vælge at se på det som en udfordring du har fået for at du kan forbedre dit liv. Du kunne aldrig vide, hvor vigtigt det er at tage vare på din stress, før at du gik dette igennem.

Hvis det ikke var sket nu, var det sket på et andet tidspunkt, fordi ellers havde du blot fortsat med at leve som du gjorde, da du begyndte at få disse  symptomer. Selvom at livet er pisse hårdt nogle dage, og det er noget rigtigt øv, så sig tak fordi du har muligheden for at gøre tingene bedre nu, sig tak fordi du er igang med at lære at passe rigtig godt på dig selv. Tak, glimmer på og op på kaminhylden, som Hella Joof ville sige.

Accept

Selvom at jeg mener, at det er vigtigt at anerkende ens egen rolle i ens situation, er det lige så vigtigt at acceptere tingenes gang, og finde glæde i livet nu, også selvom det er pisse hårdt. Også selvom du hellere vil være det foruden. For det sjove ved at være en nedtur igennem er, at når du har været den igennem ville du ikke være den foruden. For når du er igennem er du så meget stærkere, ved så meget mere om dig selv, er en bedre, kærligere og klogere version af dig selv. En version som kan hjælpe alle på din vej med at finde vejen igennem deres problemer. Og det i sig selv er en gave.

Tæl dine sejre

Jeg tror på at positiv indstilling kan hjælpe os en lang vej, i helbredelse. Om det handler om stress, binyretræthed eller sygdom. Ham, som tror på at andre kan lide ham oplever, at andre synes at han er behagelig at være sammen med ham. Hende, som tror på at tingene nok skal gå hendes vej oplever, at alting løser sig. Vi oplever de ting i vores tilværelse vi er opmærksomme på. Det medfører at hvis vi holder øje med de positive ting, så vil dit liv være fyldt med positivitet. Det omvendte er sandt, hvis man holder øje med det negative. Positivitet kan sagtens føles forceret og svært til at starte med, da dette er en muskel som så meget andet – og skal trænes. Derfor kan du lige så godt starte i dag.

Positivitetsøvelse

Selvom det virker fjollet, synes jeg at du skal prøve at lave denne øvelse, hver dag i en uge. Hver morgen når du står op, så sæt dig ned og skriv i din dagbog (og hvis du ikke har en dagbog, køber du en dagbog). I denne dagbog skriver du 10 ting som du er glad for, netop idag. Det må gerne være banalt til at starte med, hvis du ikke ved hvor du skal starte. Et eksempel på dette kan være “Jeg er glad for, at jeg har mad at spise i dag” eller “Jeg er glad fordi at jeg bor i et land hvor der ikke er krig”. Eller en personlig favorit for mig “Jeg er glad fordi min mor, min far, min lillebror og alle dem der betyder noget for mig, elsker mig”.

 

Leave A Reply

* All fields are required