Afledning – et fantastisk værktøj mod stress.

Apropos aflednings manøvre. Billedet er fra min rejse i USA – og denne lille fyr sad under en meter fra os!

Som i måske ved, hvis i har fulgt med i denne blog i noget tid, så er jeg for nyligt taget ud og rejse. Forinden denne tur, var jeg meget bekymret for, om det egentlig var en god idé at rejse, når jeg nu var blevet syg med stress. På grund af mine symptomer, primært hjernetågen, var jeg usikker på om en rejse ville gøre det værre. Planen var oprindeligt, at jeg ville rejse og så komme tilbage til Danmark og starte studie. I mit stressforløb virkede dette til at være et ret langt sats. Især den sidste måneds tid, så det hele meget sort ud. Fordi jeg netop gerne ville tilbage til studiet, tænkte jeg at jeg ville have bedst af at bare slappe af derhjemme. Overhovedet ikke blive belastet og fortsætte med at gå til psykolog en gang om ugen, og akupunkter ligeledes en gang om ugen.

Hvor lang tid tager det egentlig at komme ud af stress?

Jeg tænkte, at ved at lave ingenting kunne jeg speede min healingsprocess op. Det er selvfølgelig en fin tanke, og jovist kan man da også hjælpe sig selv på vej mod bedring. Men jo mere jeg tænkte over det, desto mere gik det op for mig, at hvis jeg blev hjemme KUN for at blive rask til at starte på studie… Så ville jeg jo igen presse mig selv til at nå en deadline, hvilket om noget er ingrediens til at ikke have succes med sit foretagende. Jeg spurgte mig selv – hvis jeg ikke kommer tilbage på studiet uanset om jeg tager ud og rejser eller ej, hvad har jeg så mest lyst til, der skal ske? Og jeg bestemte mig for, at jeg helst ville rejse.

At rejse med stress

De første par dage af turen, var naturligvis en lille smule påvirket af, at jeg var stresset. Jeg havde været ret begrænset i hvad jeg kunne, og mine symptomer havde været rimelig fremtrædende de sidste par dage inden min rejse. Derfor mærkede jeg meget efter de første par dage. Så meget indad. Hvordan har jeg det med det her? Hov, hvad var den der fornemmelse i maven? Er det fordi jeg er presset? Er det fordi jeg har lavet for meget? Åh nej, nu kan jeg ikke sove – bliver det ligesom i Korea?

Disse tanker var selvfølgelig ikke særligt gode for mig. Men jeg prøvede at sige til mig selv – det skal jeg ikke tænke på lige nu. Og så prøvede jeg at mærke, om jeg havde brug for at slappe af i nogle timer, og så sørgede vi for at lave nogle ting, som ikke krævede så meget energi.

Ligge på stranden i Miami og slikke sol. Slappe lidt af på hotelværelset inden aftensmad. Lytte lidt til lydbog. Ting, som jeg alligevel havde lavet hvis jeg var derhjemme.

Stressen løftede sig som en sky for solen

Selvom jeg blot har været afsted en uge, kan jeg mærke at jeg har det ENORMT meget bedre. Jeg er gladere, og det meste af tiden tænker jeg slet ikke på mine symptomer. Eller det vil sige, det føles faktisk som om at de slet ikke er der. HOWEVER, lige så snart jeg begynder at tænke over min ‘tilstand’ og hvordan jeg har det – så kommer mine symptomer igen. Som nu 😉

Men hvad der er sjovt ved det er, at når jeg tænker over symptomerne, er de der, men ellers ikke. Det betyder faktisk, at jeg kan styre hvor stor kraft mine symptomer har over mig. Jeg kan faktisk vælge at sige ‘Det gider jeg faktisk ikke tænke på lige nu’ og have det meget bedre.

Afled, afledning og afled igen

Jeg har tidligere her på bloggen skrevet om, at det er vigtigt at reflektere over sit liv, når man er gået ned med stress. Dette står jeg stadigvæk fast ved, men med et forbehold. Det er skide vigtigt at vi får reflekteret og tænkt over de processer der har skabt vores stress – så vi kan undgå at få det igen. Så vi kan udvikle os og komme ud på den anden side som et forbedret menneske. Men for at vi har det overskud det kræver at arbejde med os selv, er vi også nød til at have ‘fodfæste’ før vi går igang med at se indad. Det kan være enormt krævende at gå til psykolog og arbejde med os selv.

Jeg har fundet ud af, at for mig, virker det i hvert fald bedre lige nu at IKKE TÆNKE på at jeg har stress, men at jeg gør mit, for at nyde nuet. Aflede mine tanker, og tænke på noget andet!

Afledning til at få det bedre!

Jeg tror at for at man kan arbejde med sig selv og få det bedre, skal man være rimelig rolig i sindet. Derfor er det måske ikke det første man skal give sig til, når man bliver ramt af stress. I denne periode kan det være fristende at prøve at ‘handle’ sig ud af sin stress, ligesom jeg gjorde. Gå til psykolog, gå til akupunktur, gå til massage. Men det er faktisk også et enormt pres at prøve at handle sig ud af sin stress.

I stedet for, bør man måske give sig selv fri. Fri til at ikke skulle handle, fri til at ikke skulle forbedre sig – lige nu. De ting kan komme, når du er mere ovenpå. Så hvad kan man gøre lige her og nu? Lyt til en GLAD lydbog, glad musik, se en komedie, eller kom ud. Selv når du føler, at du ikke kan. Det er de små positive oplevelser, som løfter en, så man kan se, at man kan meget mere end man tror.

Det var alt lommefilosofi fra mig for nu! 🙂

Til jer derude: har i haft det på samme måde, og hvad oplever du, har hjulpet på din stress?

Leave A Reply

* All fields are required