Blog

Adaptogene urter er urter, som kan hjælpe kroppen med at tilpasse sig efter stress. Der er en håndfuld af adaptogene urter som kan hjælpe kroppen med at tilpasse sig, men deres funktion i kroppen er vidt forkellige. Derfor er det nødvendigt at man ved lidt om disse adaptogene urter, før man tager dem i brug, for at få størst gavn af dem!

Det er det værste i verden, at gå ned med stress. Man føler sig meget magtesløs og i sin egen krops vold. Man kan nogengange godt føle, at ens krop modarbejder én. Hvorfor skulle kroppen ellers få en sådan ned og ligge? Ændre den måde man tænker på – og endda for nogen, fra den ene dag til den anden. Sådan var det i hvert fald for mig.

I perioden efter jeg gik ned med stress har jeg eksperimenteret med adaptogene urter. I starten vidste jeg ikke meget om at der kan være stor forskel på disse urter, selv dem der er anbefalet til når man er gået ned med stress. Derfor har det stor betydning, hvilke adaptogener  du introducerer og hvornår!

Hvad er adaptogener

Adaptogener kan hjælpe os med at adapte eller tilpasse os til stress. Det de gør er, at de går ind og påvirker Hypothalamus-Hypofyse-Binyrebark-Aksen (Prøv lige at sige det hurtigt). Det er her hvor hjernen fortæller vores krop, at den skal være på vagt – eller også, at nu har du været igang alt for lang tid, og derfor skal vi skrue helt ned for blusset. Dette kan resultere i fuldstændig mangel på energi og hormoner der er gået helt gakgak. Adaptogener kan være støttende, nærende eller stimulerende eller hjælpe din krop med at finde den ro, den har manglet.

Hvad adaptogener IKKE er: det er ikke et middel hvorpå at du kan presse din krop til at overkomme stress, hvis du ikke fjerner dig fra den stressfulde situation. Hvis du er stresset, så skal du stresse ned – du kan ikke bare fortsætte med at leve dit liv præcis som du har levet, tilføje adaptogener og håbe på et mirakel. De kan ikke redde dig hvis du kører på tom tank. De kan selvfølgelig forlænge køretiden af den liter der er tilbage – men uanset hvad, skal der tankes op.

Når man lige er gået ned med stress & binyretræthed

Hvis man stadig befinder sig 100% i kamp – flugt systemet, så er det ikke et godt tidspunkt at introducere adaptogener. Kroppen skal have ro på. Når man befinder sig helt i den psykiske kulkælder, en periode som kan tage nogle uger til nogle måneder, så kan adaptogener stimulere én mere end godt er. Du vil nok ikke være i tvivl om du er i denne del af stress barometeret.

På dette tidspunkt er det vigtigste at komme ned i gear, og du skal derfor bruge lidt tid på at fokusere på at få en masse sund mad, en masse søvn og en masse ro. Her anbefaler jeg at man spiser efter en hormonbalancerende diæt. Meditation er et væsentligt værktøj, også selvom at det kan være svært at finde roen. Husk på at det ikke gør noget, og at det er helt okay at være urolig, selv når man mediterer.

Der begynder at komme lidt mere ro på – prøv adaptogener

Når du er kommet lidt længere hen (normalvis efter 6 uger – 3 måneder efter sygemelding) i din healings process så kan du begynde at introducere adaptogener. Disse vil være adaptogener som har den effekt, at de hjælper dit system med at få endnu mere ro på.

Det vigtigste er, at du lytter til din krop. Selvom disse adaptogene urter har en beroligende effekt for dit system, kan de stadigvæk være stimulerende, hvis du stadigvæk er for meget i kamp – flugt systemet. Hvis du fornemmer, at du føler dig mere ‘stresset’ og urolig, når du har taget nogle af disse, så kan det være at du skal vente lidt endnu, før du begynder behandling med adaptogener.

Hvilke adaptogener kan du prøve i denne periode:
Nedenfor linker jeg til nogle partnersider, og også nogle, som ikke er partnersider – det er der jeg selv køber fra. Vær OBS på at vælge ‘local post’ hos iherb for bedst chance for at ikke skulle betale told 😉

Urter

Disse adaptogener og urter er de blide, nærende og beroligende.

Adaptogener til når du er lidt mere ovenpå

Efter du har brugt denne protokol i noget tid (mellem 3 og 12 uger) så har du måske brug for nogle adaptogener som er mere energifyldende.

Adaptogener:

Mange af disse har også den effekt at de modvirker dårligt humør/ depression, angstsymptomer, hjælper med at balancere ens hormoner og rense ud i kroppen.

Adaptogener kan have mange gode effekter – det vigtigste er, at du lytter til din krop, og de signaler den sender dig, når du prøver disse ting. Din krop kan reagere vidt forskelligt på samme adaptogener på forskellige tidspunkter i ens liv.

Vil du have flere gode tips?

Er du i tvivl om du har binyretræthed eller stress? Læs mere om binyretræthed her.

På min instagram finder du gode råd til sunde retter og glimt fra mit liv. Følger du min facebook får du som den første besked når jeg skriver nye indlæg. Det vil også være her du kan finde rabatter, når jeg opstarter for mine 1:1 sektioner. Her på bloggen vil der være forskellige tips til et bedre og sundere liv!

Har du nogle spørgsmål eller kommentarer, så smid dem enten på min facebook, send mig en besked på instagram, læg en kommentar på indlægget her. Du kan også sende mig en mail på stto@itu.dk.

 

 

Leave a Comment:

Nyhedsbrev
Lige nu kan du få min e-bog Sundhedsguiden (værdi 99,-) ved at skrive dig op til nyhedsbrevet. Herudover sender jeg fifs til din sundhed, freebies og tilbud!
Vi sender kun mail maks en gang om ugen